Vårt tandteam

Tandteamet som jobbar på kliniken är leg veterinär Lovisa Stjernedal, leg djursjukskötare Lisa Jendestig och leg djursjukskötare Stefan Berg, konsult.

Tillsammans har de bred kunskap om både hundens och kattens tandsjukdomar. Tandteamet hjälper också till med att visa hur man som djurägare själv kan förebygga tandproblem hemma genom olika behandlingar. Misstänker du att ditt husdjur har ett bettfel kan vi hjälpa dig med en bedömning och en rekommendation på åtgärd. Du är alltid välkommen att boka tid för rådgivning och kontroll av ditt djurs mun, även om du själv inte upptäcker några problem.

Många djur har idag stora bekymmer med sina tänder. Det är allt ifrån tandfrakturer till kraftiga inflammationer i munhålan till följd av tandsten. En hund eller katt som har tandproblem kan vara deppig, inte vilja leka, äta dåligt eller till och med ibland utveckla ett avvisande och ibland aggressivt beteende. Det är inte helt ovanligt att katter, på grund av smärtan, från problem med stressorsakade urinvägsproblem. Vissa djur visar inga eller mycket lite symptom utåt, det är t.ex. mycket ovanligt att ett djur slutar att äta på grund av smärta i munnen, ofta märker man först efter att man har behandlat dem att de faktiskt har gått och haft ont en längre tid.

Aleveterinären är en modern tandklinik med digital röntgenteknik samt ny utrustning för de flesta typer av behandling. Tandsten avlägsnas med hjälp av ultraljud, alla tänder kontrolleras noggrant och tänderna poleras efteråt.

Om din valp eller kattunge inte tappar sina mjölktänder drar vi enkelt ut dem. Mjölktänder om sitter kvar bredvid den permanenta tanden kan orsaka bettfel och även skada den permanenta tanden så dessa bör tas bort så snart som möjligt. Får din kattunge eller hundvalp en skada på en mjölktand bör ni komma in så snart som möjligt eftersom mjölktändernas pulpa är vid och det lätt kan leda till att bakterier kommer in och skapar problem med den permanenta tanden.

Om ditt husdjur har skador i munnen som till exempel orsakats av olyckor så utför vi de flesta behandlingar på kliniken.
Det kan till exempel vara operativa extraktioner av frakturerade tänder, rotfyllningar, fixering av enklare frakturer samt tumörkirurgi.

Läs mer och se prisexempel på vår proffesionella Tandrengöring (PTR).